Monday, January 5, 2009

Gen X

Online Educa Berlin var Gen Y det store temaet, som jeg har skrevet om i et par innlegg tidligere. Noen snakker om Net Gen, digital natives, kjært barn har mange navn. Vi liker tydeligvis å sette merkelapper. Selv tilhører jeg Gen X, the Lost Generation.Vi er uoppdragne, bortskjemte, nytelsesyke og late. Jappetiden er vårt varemerke. Døde jappetiden eller er vi formet av den? Denne artige artikkelen sier noe om det, - kjenner jeg meg igjen - ja, vil jeg innrømme det- nei!! Da er det litt forfriskende når det kommer en bok som ikke svartmaler oss. Den heter: "X Saves the World: How Generation X Got the Shaft but Can Still Keep Everything from Sucking".

Babyboomerne derimot, kommer ikke så godt ut.
(“The boomers never came up with anything that approaches the hugeness of Google. John Lennon got bitch-slapped for saying the Beatles were bigger than Jesus, but Google, brainchild of Gen Xers Larry Page and Sergey Brin, gives God a run for His money.” )
Her blir Don Tapscotts bok "Grown Up Digital" sammenlignet med Jeff Gordinsers "X saves the world". Det er ikke Gen Y som fremheves, men oss. Dagens nettsamfunn, som the Net Gen vokser opp i, er skapt av oss:

"In it he points out that today’s networked era has in large part been shaped and developed by Gen Xrs, perhaps allowing them to “trump boomer narcissism and millenial entitlement.”

Men, som det konkuderes med: Gen X er ikke en fysisk tilstand (når du er født), men en mental tilstand. På denne bloggen stilles spørsmålet om du tilhører Gen X, og du får fire svaralternativer. På samme måte som forfatteren av denne bloggen har jeg Falcos Rock Me Amadeus på iPoden min. Gjør det meg til Gen X? Gjett hvilket svaralternativ jeg valgte...


No comments: