Thursday, February 19, 2009

Fra 2D til 3D

På online Educa i Berlin i desember 2008 var jeg på et halvdags seminar med Jef Staes. Jeg skrev et fyldig blogginnlegg fra det seminaret. Foredraget til Staes var vel verdt tiden. Han beskrev mange av de utfordringene vi står overfor på mange arenaer i dag, ikke minst skolen. Mange lærere er engasjerte, lærevillige, utviklingsorienterte personer, likevel gir de uttrykk for store fustrasjoner i forhold til arbeidshverdagen sin i skolen. Jeg har tidligere sagt at jeg tror det er en systemfeil i skolen. En systemfeil som gjør at mange av de endringer vi prøver å gjennomføre kolliderer med andre etablerte verdier og systemer i skolen. Jef Staes snakker om at en 3D person i en 2D organisasjon = handlingslammelse/kaos.

Her er to utdrag av et foredrag han hadde på Creativity World Forum 2008.










Etter at jeg hadde publisert dette innlegget så jeg denne videoen på Wes Fryer sin blogg og synes den illustrerer så godt Shoot the red monkey-problematikken at jeg bare måtte ta den med. Noen som har prøvd å innføre noe nytt i skolen (eller andre organisasjoner for den del) som kjenner seg igjen?

No comments: