Friday, April 6, 2012

Papirbokens død?

Da jeg så et lesebrett for første gang for flere år siden var det kjærlighet fra første blikk. For en som elsker bøker, og alltid får for tung bagasje fordi hun skal dra med seg for mange bøker på reise, var utsikten til alltid å ha biblioteket sitt med seg, anytime, anywhere, forlokkende. Enhver bok bare et tastetrykk unna. Jeg møtte mange skeptiske røster: følelsen av å ta og holde på en bok, lukten av papir, det visuelle inntrykket, og så videre. Jeg kom med mine motargumenter om at hvem bruker vel LP-plater i dag? At ungdom vil ikke ha samme sentimentale forhold til papirbok som mange litt eldre har, og at boken vil gå samme vei som musikk. I dag tilbyr faktisk Ordflyt streaming av lydbøker på samme måte som Spotify tilbyr streaming av musikk. Det viktige er ikke å eie musikken, men å ha tilgang når du ønsker, slik blir det og med bøker. Et annet, men kanskje ikke så viktig poeng, er at bøker tar plass. Og med stadig mindre leiligheter er det nok ikke plass til store bokhyller.

Men hvertfall, på The Business Insider stilles nå spørsmålet om papirbokens død.  Det er kun når en skal lese for barn og låne vekk bøker at papirboken foretrekkes fremfor den digitale.  Og etterhvert som de digitale bøkene og lesemediene blir stadig mer brukervennlige vil nok ikke denne utviklingen reverseres. Vurderingene som kommer frem i undersøkelsen under sier vel sitt.  Hvor er norsk bokbransje i dette landskapet?  Vel, selv kjøper jeg det meste av mine e-bøker fra Amazon. Det er lett å finne titler, lett å kjøpe, og jeg kan lese på alle dingsene mine - telefon, lesebrett, ipod, laptop, pc, Mac og selvsagt Amazons eget lesebrett Kindle.



Her er rapporten fra Pew Internet Libraries

No comments: